Најновији чланци  

   

BROJ POSETILACA  

Danas1092
Juče1097
Ove nedelje3594
Ovog meseca6498
UKUPNO835805

   

REGISTRUJTE SE  

   

NA SAJTU  

We have 93 guests and no members online

   

Серђо Леоне је један од проклетника – попут Куросаве, Велса и Хјустона – који су, путујући светом и радећи филмове, носили са собом своју измишљену Америку

„Акција је карактер.“
Ф. Скот Фицџералд

 Уз Жан-Пјер Мелвила (1917) и Акира Куросаву (1910), Серђо Леоне (1921) представља најдоминантнију аксиоматску фигуру једног специфичног начина мишљења, специфичног погледа на свет који је пресудно утицао на развој модерног филма, а који се може изразити кроз само једну реч, реч која до данашњих дана (мада су гранични) провоцира контроверзне асоцијације. У питању је, наравно, американофилија!

Говорећи о американофилији, Леоне се увек враћа на детињство. Указује на имагинарни појам Америке који се формира у глави сваког детета које гута филмове, „чита“ стрипове, живи са јунацима Џејмса Феримона Купера… Такво детињство у Леонеовом случају, оптерећено ером Мусолинијеве „империјалне мелодраме“ (аналогије у случају Мелвила и Куросаве су очигледне) представљало је најпогодније тло за рецептивну грозницу која ће букнути доласком америчке армије на Апенинско полуострво.

БЕСКРАЈНИ ХОРИЗОНТ
Одрастао у антифашистичкој, профилмски оријентисаној породици уз оца (Вићенца Леонеа) филмског редитеља, Леоне је прождирао све што је стигло са ослободиоцима. Једнаку сензацију су представљале америчке цигарете и чоколаде као и преводи Хемингвеја, Фокнера, Хемета или Џејмса Кејна. Говорећи о том времену Леоне ће даље истаћи: „Мора да сам у две-три године гледао триста филмова месечно. Вестерне, комедије, гангстерске филмове, ратне приче – све чега је било.“ Америка се, дакле, јавља као пројектовани свет, као филозофски појам с оне стране стварности.

Објашњавајући трансцендирање појма Америке, следствено појму американофилије у пројекцијама филмофила острашћеног у детињству, Леоне у одговору на једно буквално формулисано питање на најпрецизнији начин дефинише поглед на свет једног духовног братства формираног диљем планете, у Европи (била то Француска, Немачка, или Југославија), у Јапану, или Хонгконгу, зашто не и Совјетском Савезу: „Ја нисам био фасциниран, како ви кажете, митом Запада, или гангстерским митом. Ја нисам био хипнотисан као било ко источно од Њујорка, или западно од Лос Анђелеса, митским представама Америке. Ја говорим о индивидуалном, о бескрајном хоризонту – Елдораду.“ (подвукао Н. П.).

Италијански редитељ Серђо Леоне у разговору са чувеним америчким глумцем Клинтом Иствудом током паузе на снимању филма (Фото: Pinterest/Chait Kantamani)
Италијански редитељ Серђо Леоне у разговору са Клинтом Иствудом током паузе на снимању филма (Фото: Pinterest/Chait Kantamani)

Мада се сам култ индивидуалног лако може везати за социолошке одразне интерпретације, када су у питању ауторске стратегије формиране у тоталитарним срединама, Леонеова је експликација важнија због њеног средишњег значења. Упућује на пажљивије (концентрисаније), дубинскије приступање ауторским поетикама (и њиховим интерпретацијама) које за полазиште имају примесе популистичког приступа уметности, филозофији, култури уопште.

Леонеова редитељска каријера, површински контроверзна у појединим фазама, у суштини изузетно конзистентна, у основној поставци интернационалистички обојена, у крајњој намери енциклопедистична, најилустративније раскринкава накарадна, приземна интерпретирања, тачније догматски злурадо етикетирање популизма или американофилије као простог идеолошког кода.

ПРОКЛЕТНИК И ЛУТАЛИЦА
Проводећи дане у студијима, или на природним објектима, Леоне је упознао технологију филмског посла до детаља. Знао је све о кабловима, микрофонима, објективима, камерама, расвети, шминки, итд. Упознао се са свим фазама монтаже, проводио сате у салама за синхронизацију, да би на крају схавтио да је „Мувиола олтар магијског обреда“. Инициран у „анаграматику“ филмске алхемије, Леоне је у својству асистента (помоћника) режије, а потом и редитеља друге екипе стицао практичну сигурност, уз ауторе попут Марвина Лероја, Раула Волша с једне, или Вилијама Вајлера и Фреда Цинемана са друге стране. Уосталом, као што је Роберт Олдрич једном приликом рекао о пракси асистирања, „то што се научи шта не треба радити исто је тако важно као и шта треба радити“.

Леонеови филмови покренули су читаву лавину која ће прерасти у један од најчудноватијих послератних филмских феномена. Италијански, тзв. шпагети вестерни, познати и као „опере насиља“, представљаће најекспониранију продукцију друге половине шездесетих, да би згаснули тек средином седамдесетих. Штићени Леонеовом ауром, свету ће се наметнути аутори попут Корбучија, Тесарија, Солиме, Барбонија, Феронија, Лицанија и многих других, без обзира на то да ли ћемо их памтити под псеудонимима (англосаксонског типа), или под правим именима.

А Серђо Леоне је један од проклетника, попут Куросаве, Велса и Хјустона, једна од интернационалних луталица које су путујући светом и радећи филмове носиле са собом своју измишљену Америку, које су вапиле за ауторским спокојством Џона Форда чија је Долина споменика можда једини досањани сан. Ако је Хјустон на крају у Мртвима у Ирској, колико код Џојса, толико и у Фордовој постојбини, пронашао смирај, Леоне је лутао до самог краја, много сличнији Орсону Велсу. Обојицу је прогањао печат раног успеха, обојица су несхваћени, оспоравани и хваљени од погрешних људи на погрешне начине, обојици су филмове масакрирали некултурни трговци, обојица су обишли континенте да би пронашли свој Елдорадо, своју Америку, своју долину споменика – и нису је нашли.

Италијански филмски редитељ, сценариста и продуцент Серђо Леоне (Фото: Pinterest/imdb.com)
Италијански филмски редитељ, сценариста и продуцент Серђо Леоне (Фото: Pinterest/imdb.com)

У тренутку када је престало да куца Леонеово срце, у недељу 30. априла 1989. године (Олдрич каже: „Италијани не раде недељом“), започињао је првомајски празник, Дан рада, још један од датума који недри америчке парадоксе, дан везан за дух гангстерског Чикага (1886) без којег не би било ни последњег оствареног Леонеовог филма. Леоне је умирао у тренутку кад је улазио у реализацију амбициозне копродукције, ни мање ни више него америчко-руске, посвећене бици за Стаљинград, у тренутку када је снивао свој следећи пројекат „краљевску римејк-верзију“ најуспешнијег филма који је икад снимљен, Прохујало с вихором.

Филмографија:

1957  Taxi…Signore? (director)
1959  Sign of the Gladiator/ Nel segno di Roma (screenwriter)
1960  The Colossus of Rhodes/El coloso de Rodas (director, screenwriter)
1960  The Last Days of Pompeii/Gli ultimi giorni di Pompei (2nd unit director)
1961  Duel of the Titans/Romolo e Remo (screenwriter, story screenwriter)
1963   Le sette sfide (screenwriter)
1963   Le verdi bandiere di Allah (screenwriter)
1963   Sodom and Gomorrah/Sodoma e Gomorra (2nd unit director)
1964   A Fistful of Dollars/Per un pugno di dollari (director, story)
1966   For a Few Dollars More/Per qualache dollaro in piu (director, story)
1966   The Good, the Bad, and the Ugly/Il Buono ili Brutto il Cativo (director, story)
1968   Once Upon a Time in the West/C’era una volta il west (director, co-story)
1972   Duck, You Sucker/Fistful of Dynamite (director, screenwriter)
1974   My Name is Nobody/Il mio nome e nessuno (idea)
1978   Il gatto (executive producer)
1981   Once Upon a Time in America (director, screenwriter, performer)
1985   Troppo forte (uncredited director)

 Текст је преузет из књиге: Небојша Пајкић, „Холивудски рукопис“, Нови Сад, Београд, Прометеј, Југословенска кинотека, 2004.

 Небојша Пајкић (Високо, 1951) је југословенски и српски драматург, сценариста, филмски критичар и професор на Факултету драмских уметности у Београду.

 Насловна фотографија: 1964 United Artists Corporation with Constantin Film Produktion, Jolly Film, and Ocean Films

 Избор, наслов и опрема текста Нови Стандард